En svensk tråd

Leback

Stakes Winner
Joined
Apr 27, 2017
Posts
98
Pulstar springer man ju inte på varje dag, såg något ute för nästan 3000 €. Hur länge har du haft det? Skönt att det var original och att det gick att öppna utan problem. Har bara testat det på PS4, kommer också ihåg att det var svårt men coolt. Har varit lite sugen på att skaffa antingen Last resort eller Blazing star (men då får det bli MVS). Borde kolla upp spelen du nämnde, har sett lite från Nightmare in the Dark. Verkar kul! Har spelat en del Ninja Combat på sistonde, gillar old school-känslan och grafiken. Under tidiga/mitten av 90-talet hade den lokala leksaksaffären i Sollentuna ett Neo Geo bakom glas med antingen Ninja Combat, Fatal Fury och typ Ghost pilots som rullade. Man fick inte spela men jag och polarna stod och dreglade. Var riktigt kul att äntligen få äga ett eget Ninja Combat även om det inte rankas direkt högst av Beat em upsen. Har kollat runt lite efter Sengoku 2 men det har ju dragit iväg både som AES och MVS .
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
NitD är trevligt, inte så stressigt. Lite som beat em ups :) Köpte Pulstar runt 2014, betalade en del men det var ändå överkomligt. Blazing star har jag på MVS. Jag gillar att spela för highscore och det spelet har ju ett rätt bra poängsystem. Jag gillar Sengoku-spelen men 3:an är alldeles för långt.. spelade igen för nån vecka sen och tror det tog uppåt 1,5h (?) det har man ju inte tid med hehe. Vad går Ninja Combat för idag?
 

Leback

Stakes Winner
Joined
Apr 27, 2017
Posts
98
Hehe nej tiden är ju en faktor helt klart nuförtiden. 1,5 h är ganska långt om man bara vill dra fram det en kväll efter jobbet. Blir mestadels fightingspel annars när det kommer till Neo Geo. Jag gav dryga 200$, var väl inte direkt billigt men skicket var supermint. Rätt skoj spel faktiskt! Köper du nya spel via forum eller ebay/tradera etc? Tycker postnord har blivit lite väl dryga med sina momsavgifter den senaste tiden. Köper man något från ebay eller Japan får man ju automatiskt 25% moms eller vad det är dom lägger på.
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
Grattis till köpet! :) Läste det först som att du letade efter det. Det är ju en del pengar men kommer troligtvis inte bli billigare med åren.
Jag köpte nåt spel härifrån i början 2007-2008 men nu är det enbart ebay. Håller mig till Europa nu när kronan är svag :) Varierar ändå väldigt mycket i pris från vecka till vecka... köpte mitt NitD för 200 euro, två veckor senare gick två ex i samma skick för mer än det dubbla. kommer din cmvs med unibios förresten?
 

Leback

Stakes Winner
Joined
Apr 27, 2017
Posts
98
Tackar :) Ja precis, priserna ser ju inte ut att dala än så länge iaf. Sjukt hur svag kronan är nu. Nog klokt att köpa inom Europa, särskilt om man undviker extra momsen då. Kollade på ett Last Blade 2 från Japan och ett från USA, var inte lika lockande när man lägger på både moms och frakt... 200 Euro låter som en bra deal. Känns ibland också som att spel på ebay inte blir köpta lika snabbt från Europa som tex USA? Vet faktiskt inte hur det blir med unibios nu när Razoola tar en paus från tillverkningen. Förhoppningsvis har James köpt upp ett lager med dom. Tror iaf att de uppdaterade CMVS som han gör nu har en socket för unibios så att man ska kunna installera/byta enkelt.
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
Det kan nog va så att marknaden är hetare i usa. har dålig koll eftersom jag bara kollar europa. själv då, är det mest ebay eller finns det något svenskt forum med försäljning?
Jag har ett 3.2 på en sockel så när 4.0 finns att köpa igen ska jag byta ut det. Supersmidigt (hoppas jag) :) tror du annars i värsta fall kan hitta begagnat eller få det bränt av nån som har en eprom-brännare.
 

Leback

Stakes Winner
Joined
Apr 27, 2017
Posts
98
Det blir mest ebay och ibland tradera, men där är det ju inte så stor omsättning på Neo Geo. Har även köpt något spel på arkadtorget. Har du sprungit på något spel på loppisar eller liknande? Har själv inte haft någon lycka på den fronten men AES fanns ju i typ varenda leksaksaffär på 90-talet, borde ju säljas av när villor ska tömmas etc.
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
Springer inte så mycket på loppisar, ibland går jag in på Myrorna å kikar teknikavdelningen men har aldrig hittat något att köpa. Kan inte minnas att jag såg aes i de leksaksbutikerna som jag besökte men det borde ju ha funnits. Har läst i nån tråd att det bara såldes på NK? Vi fattade säkert inte vad det var för svart maskin :)
Köpte faktiskt mitt första AES och Samurai Shodown 3 av en kille i en spelbutik. Gick runt mellan butikerna å frågade om de sålde neo geo men fick först napp när en av de anställda sålde det privat till mig. Tror det var 1998.
 

Leback

Stakes Winner
Joined
Apr 27, 2017
Posts
98
Vet att dom sålde AES i leksaksbutiken i Sollentuna centrum och i gamla Kista centrum. Även Games are us i Täby sålde också. Men det var under tidigt 90-tal när det såldes Mega drive/Snes. Tror att butikerna fasade ut Neo geo i övergången till 32-bitars generationen. Lånade en AES av min äldre kusins dåvarande kille. Han kom över en dag och lämnade den tillsammans med Baseball stars 2, Fatal Fury 2 och något av Super sidekicks. Fick låna allt tills jag tröttnade, borde varit runt 94 kanske. Sedan dröjde det till för bara några år sedan innan jag hade en AES igen. Men har en massa portar till ps2, DC etc som jag har spelat under åren. Men skaffade en Framemeister för att kunna spela mina gamla konsoler med scanlines och allt på en LCD, så slog jag till på en AES av en kille på tradera. Finfin japansk konsol med box och matchande serienr. Hade dessutom ett sprillans nytt Samurai Shodown 2 som jag köpt för skoj skull för över 10 år sedan från japangamesnow som nu tyvärr verkar var stängt.
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
Det stämmer säkert, borde ju ha funnits även här lite överallt. Baseball stars 2 körde vi väldigt mycket på emulatorn minns jag. Kul spel :) Funkar det bra med din framemeister? Märkligt att det inte finns fler likvärdiga alternativ. Har bevakning på tradera men de är lite för dyra för mig just nu. Måste ju hitta ny lösning sen när monitorn så småningom pajar... :annoyed:
 

Leback

Stakes Winner
Joined
Apr 27, 2017
Posts
98
Jag är jättenöjd med min Framemeister. Märker inte av något lag som en del menar är en nackdel. Man kan konfigurera den på alla möjliga vis och man kan spara massa olika profiler om man har olika konsoler inkopplade. Vill ju ha scanlines och dom kan man också anpassa på en massa olika sätt. Sen finns det ju OSSC, den ska ju inte ha något input lag men lite sämre kompatibilitet. Hur funkar monitorn? Hur många tum är den på?
 

CMS

Previously A04_msh.
Joined
Aug 15, 2006
Posts
222
Ok, nice! själv har jag bara hört bra saker. Enda nackdelen skulle vara priset då men det låter ju som att det är värt det.
Monitorn funkar utmärkt, riktigt bra tryck i färgerna :) det är en 20-tummare, precis lagom i mitt tycke. Vill inte ha större då den blir alldeles för otymplig. Den här varianten väger 30kg å är precis att man klarar att flytta runt den själv.
 
Top